Q & A

Stichting Rotary Santa Run (SRSR)

Q. Wat is Stichting Rotary Santa Run?
A. De SRSR is een stichting die zich ten doel stelt om het Rotary evenement “Kerstmannenloop” op zoveel mogelijk plaatsen in Nederland en daarbuiten te (laten) organiseren teneinde daarmee het imago van Rotary te verbeteren.

Q. Wat doet Stichting Rotary Santa Run?
A. De SRSR probeert het event verder uit te bouwen. Verdere ontwikkeling en behoud van uniformaiteit binnen het Santa Run concept zijn daarvoor belangrijk.

Q. Wat is de bestuurssamenstelling van de Stichting Rotary Santa Run?
A. Het bestuur van de SRSR bestaat uit Paul van Rooijen (voorzitter), Danny van der Meulen (secretaris) en Anita Adelaar (bestuurslid).
Het merendeel van de bestuursleden is lid van RC Gorinchem.  RC Gorinchem staat buiten de stichting.

Q. Hoe lang bestaat Stichting Rotary Santa Run?
A. De SRSR is opgericht in 2013.

Feiten en cijfers Rotary Santa Run

Q. Wat is de Rotary Santa Run?
A. De Rotary Santa Run is een fun run (of eigenlijk meer fun loop/wandeling) met een kort een eenvoudig parcours van rond de 3 km.

Q. Hoe lang bestaat de Rotary Santa Run?
A. De eerste Rotary Santa Run werd door RC Gorinchem georganiseerd in december 2008.

Q. Vind de Rotary Santa Run alleen in NL plaats?
A. Nee, ook in Frankrijk, Duitsland, België en de VS, zij het dat het per land om één of twee clubs gaat. Werk aan de winkel dus.

Q. Wat waren de resultaten in 2019?
A. Door 58 Rotary Santa Runs werd gezamenlijk ongeveer 450.000 euro aan goede doelen gedoneerd, waarbij de Nierstichting ongeveer 45.000 ten deel viel voor de verdere ontwikkeling van de draagbare kunstnier.

Q. Welke Rotary’s deden er mee in 2019?
A. Op de homepage van de website staan alle plaatsen vermeld.

Q. Wanneer vind de Rotary Santa Run plaats?
A. Bij voorkeur op de zaterdag voor Kerst. Het streven is om op zoveel mogelijk plaatsen tegelijk te starten teneinde als Rotary een maximaal krachtig statement naar buiten toe te maken; zulks met het oog op verbetering en versterking van het imago van Rotary.

Hoe kan ik een Rotary Santa Run organiseren?

Q. Hoe organiseer ik als Rotary in mijn regio een Rotary Santa Run?
A. Met behulp van het format draaiboek, hetgeen gratis ter beschikking wordt gesteld, is het met een commissie binnen enkele maanden te realiseren.

Q. Wat zijn de kosten voor het organiseren van een Rotary Santa Run?
A. De kosten worden bepaald door de aanschaf van het basispakket, advertenties, drukkosten, logistieke onderdelen tijdens de dag zelf en mogelijk de vergunning en een verzekering.
De kosten zijn sterk verschillend per RSR en soms afhankelijk van sponsoring in natura.

Q. Gelden er landelijke (spel)regels voor de Rotary Santa Run?
A. Een uniforme uitstraling maakt het evenement sterker en zichtbaarder in Nederland.
Het gebruik van de naam “Rotary Santa Run” is daarbij een uitgangspunt.

Q. Hoe kom ik aan inkomsten voor de Rotary Santa Run?
A. Iedere deelnemer betaalt voor zijn/haar kerstmannenpak en daarnaast zijn er de inkomsten van sponsoren. In de praktijk zijn de sponsorinkomsten hoger dan de inkomsten van deelnemers.

Q. Is er een vastgestelde deelnemersprijs?
A. Nee. De organiserende club bepaalt dit zelf op basis van kostencalculatie. Je kunt denken aan een gemiddelde deelnameprijs van 10 euro.

Q. Wat gebeurt er met de opbrengsten?
A. Alle opbrengsten worden besteed aan goede doelen. De stichting pleit er voor, om een deel van de opbrengst gezamenlijk te doneren aan een landelijk doel. Daarmee maak je dan een krachtig statement. Van 2015-2018  is dat de draagbare kunstnier (Nierstichting).

Q. Wie bepaalt de prijs van het basispakket?
A. De stichting kijkt jaarlijks naar de resultaten, om een zo gunstig mogelijke prijs neer te zetten voor de deelnemende clubs.

Q. Wat krijgt je voor het basispakket?
A. De levering van 240 Santa Suits, medailles, startnummers, spelden, een website adres, bijbehorend mailadres, een online inschrijfmodule en begeleiding door de stichting. Daarnaast een format voor posters, flyers, cheques etc.

Q. Moet ik bij meer dan 240 pakken ook steeds per 240 pakken afnemen?
A. Boven 240 deelnemers is ieder willekeurig aantal mogelijk. B.v 320 – 400 – 640 etc.  Wel worden de pakken per doos van 40 stuks aangeboden.

Q. Zijn de pakken “One size fits all”?
A. Er zijn 2 maten : Volwassen en Kind (tot 1.35 m).

Rotary Santa Run en goede doelen

Q. Kan ik als Rotary zelf de goede doelen bepalen?
A. Ja. Iedere club is daarin autonoom.

Q. Wat is het belang van een landelijk doel?
A. Bij een gezamenlijk landelijk doel is de uitstraling voor Rotary vele malen groter. Het verbetert daarnaast het imago van Rotary in de PR. Wanneer als voorbeeld alle clubs 1 shelterbox doneren, of er worden 50 shelterboxen in één keer gedoneerd is de publicitaire impact ook vele malen groter.

Q. Welk landelijk doel wordt er vanuit Stichting Rotary Santa Run gesteund/ aanbevolen?
A. De stichting Rotary Santa Run heeft momenteel een meerjarige verbintenis met de Nierstichting gesloten, in het bijzonder voor de ontwikkeling van de draagbare kunstnier.

Q. Waarom de Nierstichting?
A. De Nierstichting is een aansprekende en grote partij, die meedenkt, zich coöperatief inzet en tevens voor de deelnemers iets te bieden heeft.

Marketing, Pr en publiciteit

Q. Wat doet de Stichting Rotary Santa Run aan publiciteit?
A. De stichting presenteert zich bij geïnteresseerde clubs om zelf een Rotary Santa Run te organiseren. Tevens aandacht in het Rotary Magazine en bij andere Rotary evenementen.

Q. Rotary Santa Run in het nieuws.
A. Op de website zijn meerdere uitingen te vinden. Ook op de Sociale Media is een veelvoud aan filmpjes en fotomateriaal te vinden. Iedere Rotary Santa Run zoekt de plaatselijke media op, om zich te profileren.

 

Website

Q. Hoe werkt de online inschrijfmodule?
A. Deze applicatie is toegevoegd aan de website en wordt door de stichting bij een ticket event organisatie ondergebracht.
Aan deze applicatie zijn kosten verbonden, die bestaan uit: Ticketkosten, iDealkosten en kosten voor de Bankverwerking.
Deze kosten worden sinds 2018 door de stichting gedragen.

Q. Kan ik de website zelf beheren?
A. Na ontvangst van de inloggegevens kun je zelf de content van je domein beheren middels het CMS systeem WordPress.